October 27, 2012

Selamat Hari Raya Korban

Selamat hari raya tuk sume muslimin dan muslimat!!! Dan best raya Haji tahun sebab KL tak jem!!! Hahaha...itu mmg sudah cukup menyeronokkan bagi gua dan rakan-rakan yg menemani gua di KL!!

Apekah itu Raya Aidiladha? Mari sini gua ceritakan mengikut perspektif gua..aisehmen! Mengikut tafsiran dan pengetahuan gua yg agak cetek nie, Hari Raya Aidiladha guna dikenali sebagai Hari Raya Haji dan Hari Raya Korban?

Kenapa Hari Raya Haji? Sebab mase nie lah para muslimin dan muslimat seluruh dunia akan pergi menunaikan Haji di Mekah...dan mengerjakan Haji merupakan Rukun Islam yang ke 5...paham adik-adik?

Kenapa Hari Raya Korban? Sebab di masa ini gak para muslimin dan muslimat mengerjakan ibadah Korban...antara yg terkorban adalah lembu, kambing, unta dan lain-lain...Paham tak? Kalo tak faham, boleh lah kenangkan kembali kisah di antara Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s...

Kenapa gua cerita sume nie? Sebab gua terserempak dengan sekumpulan anak sedara gua yang langsung tak tahu ape itu maksud Hari Raya Aidiladha...dan dengan tahap yakin dan konfiden, gua rase ade gak bebudak lain yg reti main facebook, twitter dan internet, tapi xreti nak google carik maklumat lain..jadi gua share lah kat sini..mane tahu ade yg terbaca, gua pon dapat pahala dengan gembira...Entry kali ini, gua jadi baik, ayat kne macam pakcik makcik skit, baru la korang suspek aku nie umur da 30-40 ker kan... haha!!! Entry nie xde gambar sebab gua rase geli-geli nak tangkap gambar lembu kena korban..dan setiap kali Raya Korban, gua akan teringat citer novel Si Junid dan lembunya, Si Pusaran tu....Zassss!

No comments:

Post a Comment