October 13, 2013

Sembang Teh Tarik

Hah, nie bukan rancangan Dato AC tu. Gua saje jer nak sembang-sembang di petang hari sambil menunggu proses rendering di lappy gua nie siap. Ape tu proses rendering? Tu proses di mane lepas ko dah abis edit video bagai, bubuh after effect dan ape2 effect yang korang nak, kemudian berlaku la proses rendering di mane nak menjadikan sesuatu file video tu sebuah file siap dan boleh di touch terus boleh play kat video player, media player dan ape2 player pon boleh.

Yang paling menyirap bile client gua mintak file HD, memang gua akan duduk satu hari untuk 3 video clip ber duration 30 minit setiap satu. Kebangangan gua di situ. Jadik, nie lah kesempatan yang gua amik, iaitu menaip kat blog gua yang dah kusam, masam, buruk dan hodoh. Kalo campak blog gua kat Sg Melaka, belum tentu buaya2 dapat hidup tenang. Begitu gak la rasenye kehidupan gua di kala ini.

Eh, hari tu kan, gua ade la gi makan kat PH Pastry, ala..tempat orang kaya2 nak chill out, sembang2 sama client, tak kurang juge, ade yang saje lepak2 bajet banyak duit katenye. Gua lepak sebab bos gua nak blanje. Haha! Jadi, jangan salahkan gua yang tak berduit nie. Ape yang menarik kat PH Pastry tu, gua saje korang tanye pakcik google, malas nak citer panjang lebar kat sini. Cuma oleh disebabkan mata gua yang agak alert nie, gua terpandang sesuatu kat menu die. Jap, gua upload jap..korang tengok eh.

Gua saje tak tangkap bagi abis ayat tu. Nak tengok kepala otak korang cam gua lebih kurang, atau lagi lebih kotornya. Haha!

Cerita kedua. Kejadian nie berlaku semasa gua pergi Summit. Mase tu gua baru jer abis keje, jadi oleh kerana nak membuang masa, gua pon plan la ke Summit. Gua jarang balik rumah cepat. Kenapa? Salah satu sebab ade lah kerana kalo gua balik umah, gua tak dapat tengok TV sebab mak gua akan pegang remote TV sambil layan citer Korea. Oleh kerana gua tension dan ingin menunjukkan rasa protes tak dapat layan HBO, gua akan selalu balik lambat. Dan gua pon sampai la Summit tu lebih kurang pukul 8pm.

Jalan punye jalan, makan punya makan sampai gemok, perasaan ingin balik ke rumah gua pon sampai. Jadi tepat jam 10pm, gua pon bergerak la ke kawasan parking kete. Sebelum nak keluar dari parking, setiap manusia yang masuk Summit nie, di wajibkan pergi singgah kat mesin bayar parking automatik tu. Jadi, gua sebagai insan yang selalu mengikut peraturan, gua pon layan la beratur kat mesin bayar parking tu. Sesaat selepas gua masuk kan tiket gua yang gua pelihara kemas sebab taknak bagi komot tu, mesin bayar parking tetibe carik pasal dengan gua. Jap, gua tunjuk gambar.

Gua pon tercangkung sambil garu kepala. Ape salah gua, apesal harga die lagi mahal dari sewa rumah teres 3 tingkat area rumah gua. Apesal benda nie jadi kat gua. Secara bangang, gua pon bukak la wallet gua, dan gua tengok ade 30 hinggit jer bro. Sib bek ade aunty belakang gua, die pon cakap.

"Leng Chai, I rasa ini mesin rosak la. U pergi kaunter la."

Terus gua tersenyum dan berbisik ke dalam hati. Bodoh juge gua nie. Tak kan la parking mahal camnie! Lalu gua ke kaunter parking dan ternyata mesin tu rosak. Gua gembira sebab kena bayar 2 hinggit jer...

Pengajaran gua kali ini, benda depan mata tak semestinya realiti. Teringat gua kat ayat kawan sekelas gua mase darjah satu. Mase tu kitorang pergi rombongan sekolah. Die cakap, mesin kuning kat parking tu suke telan duit. Tadi aku masukkan kertas, die taknak plak!

No comments:

Post a Comment