April 12, 2014

Faktor Umur

Tiada tajuk yang gua rasa sangat sesuai. Jadi gua letak aje tajuk atas tu sebagai dorongan. Jangan marah, gua insan biasa persis Tom Cruise (Kasi la gua berangan skit!).

Peh..skit punya lama tak update blog gua. Agak-agak kalo setahun sekali, ok kot. Inipun sebagai aktiviti masa lapang, so takde la gua terjebak ke alam dadah, maksiat, buat keje takde faedah, pegi club, disko dan dangdut! (Sambil gua jeling-jeling tengok follower gua, 33 orang, ok what! dari takde langsung.)

Jadinya, inilah entry pertama gua di tahun 2014 di bulan April dan gua yakin bukan yang terakhir di tahun ini. Heh, gua memang over konfiden, maklum la, budak-budak kelahiran bulan November nie, dia punya konfiden lain skit. (Mana bangla kopitiam nie, aku da duduk sejam pun tak amik order lagi).

Jadi sejak entry terakhir yang gua buat pada October 2013, perjalanan hidup gua pun semakin hari semakin menampakkan kebiziannya. Yelah, budak event kan, gua keje bukan takat duduk depan PC sambil main smartphone aje. Keluar masuk office jumpa client, coordinate itu ini, buat arrangements, booking, pre event, post event dan kebanyakkan alasan lain untuk buat gua tak duduk depan PC. Kalau dah 8 jam gua melekat kat kerusi, mahu gua berehat sekejap tidur dalam tandas (posisi terbaik gua, menghadap lubang tandas, kepala letak kat atas tempat pam tu..eh, korang jgn memandai nak try!). Otak gua boleh tepu kalo duduk lama-lama tengok PC nie. Tahap silau pun gua hagak, dah lebih 250 nie. Kenapa gua cakap silau? Ye, kalo rabun, da macam kiasu sangat sebutan gua.

Tanggal 2014, gua rasa gua akan pergi ke next level. Maksud next level gua, umur! Umur gua yang dah lanjut nie menyebabkan kalo setiap kali balik kampung atau berjumpa sedara mara, pakcik makcik, jiran sebelah, jiran tak sebelah dan sebagainya, semua akan tegur dengan soalan penuh sopan, "Kau bila nak kahwin?". Biasanya gua akan respon secara slumber, iaitu "nak sponsor ke?". Setakat ni, itu jer jawapan terbaik yang gua boleh bagi (akibat kurang membaca). Kau gila, kalau zaman sekarang nak kawin, duit dalam bank ada Sepuluh Ribu Ringgit Malaysia, jangan mimpi la dik. Duit catering + pelamin pun tak lepas! Ini sebab gua duduk kat bandar, kalo makan tengahari kat kedai mamak biasa pun dah cecah Lapan Ringgit, bayangkan kalo 1000 orang nak datang kali Lapan Ringgit makan tengahari. (RM8 x 1000 =(RM8000). So tinggal lagi Dua Ribu Ringgit untuk diguna pakai, mungkin boleh improvise, sanding tak payah pelamin, photographer, kompang, kenduri doa selamat, baju-baju sanding, photobooth (trend sekarang), duit hantaran pun tak payah. Mungkin. Tapi terpulang, jangan diikut ayat gua ni, gua bukannya pakar motivasi, hanya tahu cakap sesedap mulut makan ice cream Baskin Robbins, (perisa Jamoca Almond Fudge). Mungkin ramai akan kutuk gua selepas ini, tapi well, itu hakikat. Dan gua tak suka berdebat.

Sedap. Setakat hari nie, gua masih belum jumpa makanan yang sedap, mungkin sebab Pakcik mengaji (arwah) gua dulu ajar, makanan yang paling sedap adalah di Syurga. Kesedapan yang ada (sewaktu gua taip nie, tengah pekena Nasi Lemak), hanya duniawi. Cukup disitu. Gua tak arif, nanti disalah erti. Karang ada yang tabur fitnah, walaupun gua bukan artis mahupun selebriti, tapi hidup kita semuanya sama. Kenapa sama? Sebab setiap orang akan dinilai oleh orang lain tanpa disuruh. Baik mahupun buruk. Itu fakta. Dan gua sendiri tak terlepas dari membuat perkara yang sama. Maaf!

Eh, makin lama makin panjang plak gua nak taip. Padahal isi entah apa-apa. Kalo ada yang baca, gua hagak, sampai perenggan pertama lepas tu tukar bukak fesbuk, twitter mahupun instagram sambil tengok muka selfie atau ootd orang lain. Entah kenal entah tidak. Ikut suka gua lah. Atleast, kalo ada yang otak canggih persis Albert Einstein, rasanya boleh faham apa yang gua cuba sampaikan jauh di sudut sanubari.

Mak gua suka buat lawak di awal pagi. Ada la satu hari tu sebelum gua nak pergi keje, tengah siap-siap pakai stokin, mak gua akan cakap: "Ekau kalo nak carik jodoh, biar orang Melaka atau KL." Gua dengar sambil terkedu kehairanan. Lalu gua tanya, "Kenapa Melaka dengan KL, mak?". Heh, jawapan ringkas dari mak gua, "Sebab Mak orang Melaka tapi Mak duduk KL." Terus gua capai kunci kereta Ford gua yang diberi nama Latifah dan berlalu pergi. Bisik hati gua, "Kalo mak aku orang Amerika tapi duduk Brazil, gasak aku nak carik jodoh orang Amerika atau Brazil. English education pun tak pernah habis."

No comments:

Post a Comment