July 18, 2018

Nasi Lemak

Mesti korang dah terbayang kan rupa nasi lemak tu macam mana.

Paling-paling simple pun la, macam kat gambar ni la. (Sumber: Google)

Nasi lemak paling simple, sepatutnya mengandungi:

1. Nasi yang berlemak
2. Telur rebus (atau telur mata kerbau)
3. Timun
4. Kacang
5. Ikan Bilis
6. Sambal

Gua ulang balik. Nasi lemak paling simple!

Tapi lately ni, gua tak taw apesal. Nasi lemak Malaysia sekarang ni dah macam tak cukup bahan. Ikan bilis lupa letak, kacang 3 biji (kalau ada), telur tu, dari sebijik potong 10. Tu tak masuk sambal dia letak ciput besar duit 20 sen. Pastu ade pulak pakej nasi lemak dan kopi, set RM5. Rasa macam tak payah la panggil nasi lemak kalau nasi tu harap nasi dan sambal semata. Kau tukar banner tu jadi nasi sambal ciput, senang orang tahu kat nasi kau tu ada sambal je.

Bukan la gua tak nak beli kat kafe. Kang kalau gua pergi order Kedai "Bandar Tua" tu, nasi lemak simple pun harga sampai RM7-RM8, tambah ayam crispy saiz 2 ibu jari dah jadi RM12-Rm13. Tu tak masuk service charge. Ape jadah service happy ending yang dia bagi pun gua tak taw. Servis layan diri kot, sampai nak bayar pun kena g kaunter. Harga kalah yahudi

Jadi, sebagai warga kaki makan, gua rasa bengang gila dengan peniaga nasi lemak yang macam ni. Lengkapkan la nasi lemak tu dan jual la seikhlas mungkin. Jangan sampai gua fed up dan boikot peniaga nasi lemak macam ni. Nanti orang boikot, kau kata tak tolong sesama manusia. Kau jual tu, ada fikir ke nak bagi kucing ke atau manusia? Insaf la.

Nota kaki: Macam mana diorang boleh letak nasi dalam burger dan panggil nasi lemak burger? Apa lepas ni boleh ada mee goreng burger atau char koew teow burger sebab rasa dia sama? Gila

No comments:

Post a Comment