July 25, 2018

Cita cita

Mak gua garang. Tak tipu.

Masa sekolah rendah dulu, cikgu gua akan bagi satu buku profil untuk murid-murid semua tulis cita-cita diorang. Selalunya Cikgu Suraya gua tu akan suruh bawa balik dan berbincang dengan mak bapak memasing.

Lebih kurang macam ni la buku tu.

Dan bila gua tanya mak gua apa maksud cita-cita, jawapan dia sama je,

"Kau tulis Polis, Askar, Cikgu." Kerja lain mak tak yakin.

Kalau gua tulis ahli muzik, pemandu F1 ataupun pelukis, nescaya penyangkut baju tu akan hinggap kat belakang badan gua. Tu tak masuk senduk, batang penyapu ataupun paip getah. Pedih dia, 3 hari tak boleh tidur mengadap syiling. Meniarap lah kau kat sana tanpa dipujuk sesiapa.

Tapi semalam gua saja singgah tengok kengkawan gua buat ceramah kat sekolah. Dan sekolah ni, sekolah rendah gua dulu. Gua apa lagi, sarung uniform, rembat mic sekejap dan gua membebel sambil jeling junior-junior gua dengan harapan diorang faham akan seksaan dan seksian yang pernah gua lalui ketika bersekolah rendah dulu.

SK Taman Midah 1. Padan muka kau kena bebel!

Sempat gua jeling kawasan sekolah. Lain doh!. Kantin gua dari belah kiri dah pindah ke kanan. Bangunan dari 2 bijik dah jadi 3. Padang dari ada terus takde, diorang buat gelanggang futsal terus. Tempat kawasan buluh gua main sorok-sorok dan kunda kundi dah takde, jadi dewan terbuka. Yang sama cuma pondok guard tempat gua meluahkan perasaan sebab kena balik sekolah lambat.

Bangga bila gua dapat lawat kembali sekolah ni. Satu kenangan manis di mana kat sini tempat gua start kena rotan dengan cikgu, kenal awek pertama, juara baca sajak, menang pertandingan mewarna, kena buli kat sekolah, buli balik bila dah darjah 6 dan sewaktu dengannya.

Bezanya dulu dengan sekarang ni sebab takde VIRAL VIRAL ni. Dulu benda yang kau buat, satu taman atau sekolah kau je yang tahu. Sekarang ni, apa yang kau buat kat Perak, orang kat Afrika boleh tahu. Kalau zirafah tu reti guna gadget, dia pun boleh like atau jadi haters kau.

Berbalik kepada cita-cita.

Oleh sebab gua seorang yang menurut perintah, gua follow je apa yang mak gua suruhkan. Polis, Askar, Bomba. Kadang-kadang gua tukar, Cikgu, Askar, Polis. Asalkan dia senyum, gua dah puas hati. Ye la, gua ni belajar dah la bodoh, matematik pun selalu gagal. Sifir tu sampai ke tua, gua tak hafal sifir 12.

Bila dah besar ni, bila gua tak jadi yang macam mana mak gua suruh tulis, penangan perli dia lain macam. Bila setiap kali gua stress kerja atau berhenti kerja, mak gua akan bagi ayat yang sama,

"Dulu mak suruh kau jadi Polis, Askar, kau taknak. Tak minat konon. Sekarang kau makan la pasir."

Automatiknya gua makin stress. Mujur mak gua dah pencen dari jadi penyebat diraja. Kalau tak, berbirat lagi bontot ni. Kadang-kadang tu gua jawab,

"Hidup kena bersyukurrrr...."

Pappppp! Gua kena ketuk dengan senduk kuah kari tu.

No comments:

Post a Comment