August 2, 2018

Mee Goreng #Mamak

Bahan- bahan:
Mee kuning (ni wajib sebab kalau kau letak bihun, dia dah tak jadi mee goreng)
Ayam, Udang, Sotong, fishball, hotdog atau ikut suka tekak kau.
Sayur - Sawi, Taugeh, Kuchai atau kalau kau taknak letak pun tak berdosa.
Tomato sebagai hiasan
Cili kisar atau giling
Sos cili ikut rasa lidah
Sos tiram ikut kau la
Kicap pekat 1 sudu atau lebih pun ikut kau la
Kicap manis kalau kau nak rasa manis gila
Air putih skit (nak basah letak banyak, nak banjir, kau letak 1 baldi terus)
Minyak masak kalau takde, kau tak payah masak dah

Bahan-bahan tumbuk
Cili api 10biji
Bawang putih (kau boleh membawang masa sesi menumbuk ni)
Pastu kau tumbuk macam masa kau tengah marah.

Perkara terakhir adalah kau hanya perlu masak semua tu dalam kuali seikut rasa. Percaya la, bila bahan dah ada, kau masak macam mana pun, mee goreng tu tetap akan jadi mee goreng. Cuma rasa tu je la ikut nasib. Alah, benda kalau lapar, tak sedap pun jadi sedap.

Gambar credit: Murni Discovery

Apa kena mengena mee goreng dengan gua? Mudah! Takde kena mengena langsung. Cuma gua gemar order mee goreng melayu kat kedai mamak dan mee goreng mamak kat kedai melayu. Saja gua nak tengok, diorang faham ke tak budaya memasak masing-masing.

Ada sekali masa kekecik tu, masa tu gua kat kedai makan. Member gua si Afiq yang sengal ni gi ajar gua cara makan mee goreng. Dia cakap ni cara yang betul kalau ikut mat saleh.

"Kai, kau kena sedut mee tu panjang-panjang dan jangan bagi putus. Kalau putus maksudnya nyawa kau panjang tu je."

Gua pun try. Gua sedut baik punya.

Srutttt!! Haccummm!!!!

Sekali gua tersedak dan bersin. Berterabur mee goreng dan pinggan sudu semua sekali.

Secara panik, Afiq sambung "Kalau macam ni, aku tak taw la berterabur macam mana nyawa kau."

"Babi kau" "Aku bagitaw mak kau"

Afiq terus lari tinggalkan aku. Aku cuak sebab duit kat Afiq. Mee aku tak bayar lagi. Jauh pulak si Afiq ni dah lari.

Aku pun lari.

Standard la. Bebudak tengah cuak.

Nota kaki: 9 tahun lepas, aku jumpa pakcik kedai ni dan bayar balik duit mee goreng dia siap interest. Tapi dah 19 tahun aku tak jumpa Afiq. Aku harap kau tak menipu lagi pasal mee goreng tu.

No comments:

Post a Comment