March 2, 2013

A Cup of Coffee

Meh gua belanja secawan kopi! Haha..dah agak lama gua tak menulis. Ala, lagipun gua tulis untuk suka-suka. Lain la kalo gua di bayar gaji empat puluh juta ribu-ribuan sebulan. Memang setiap minit, gua akan duduk menaip. Secara sukarela atau paksarela. Haha! Eh...gua tergelak di situ. Ini baru mukadimah. Exercise jari katenye... Skang baru nak cerita..Prak! Prak !(gua patahkan jari-jemari gua yang ala-ala lembut sebab gua pakai lotion pagi tadi...ecehhh..)

Zaman.Zaman sekarang gua tengok dah makin berbeza dengan zaman dahulu. Jika dulu, gua petang-petang, keluar rumah main gasing kat tepi padang. Tapi bebudak zaman skang, petang-petang duk layan main fesbuk. Kalo kua lepak pon, zaman skang dengan dulu, memang dah banyak beza. Kalo dulu-dulu, lepak kat mamak, maple, kedai tomyam yang waiternye muka masam, masing-masing akan duk bersembang. Topik pun di bukak start selepas gua dan kengkawan order teh o limau suam segelas. Tapi zaman skang dah lain bro...lepak pon paling miskin kat kopitiam yang bangla jadi waiter tapi senyum tak putus-putus. Gua agak, bangla tu mesti suke sebab dapat tolong bos die habiskan duit gaji gua tiap-tiap bulan. Itu tak pe lagi..yang paling tak best, bila lepak, memasing akan bukak fon, sibuk nak connect kat WiFi free. Pastu check in. Tak cukup dengan tu, siap main Wassap! Member-member sebelah pun takde nak tegur-tegur. Kalo bercakap pon, dalam Wassap jer! Gua terasa bangang di situ.

Lepak.Dulu kalo lepak, meriah..dengar gelak tawa sana sini. Meja sebelah pon siap cakap kuat-kuat macam kawan sebelah duduk kat negara jiran. Sekarang? Gua dapat dengar bunyi-bunyi, twitt twitt..truutt...tepon-tepon canggih mula berbunyi tak henti-henti.

Sambung bab bunyik-bunyian. Hehe...gua ingat lagi henpon gua gune bunyik camnie kalo mesej masuk.. "Alamak, ade mesej la pulak!" Gua yakin, dalam 6.1 juta penduduk, mesti ade 10% pon yang pakai bunyik sama cam gua...hahahaha! Jangan tipu laa...

Henpon.Pasal henpon, gua tak nak cherita, sebab gua dah bace kat fesbuk..dah belambak orang duk citer pasal henpon. Gua pulak yang rimas. Bek gua citer pasal air. Kalo dulu, orang datang order air, paling mahal pon, teh o limau ais, tak pon nescafe ais. Tu pon dah bajet tu... kalo lebih dua ringgit..jawapannye memang pau duit member sebelah la.. Tapi skang, air pon da macam-macam ade, Mocha, Latte, Sirap blended, Teh o blended...uiishhh...Hebat..Malaysia memang dah maju.

Maju. Gua pon dah sedikit maju, kalo dulu gua isi minyak kereta sepuluh ringgit, skang gua isi, lebih seringgit. Hehe..kire ade kemajuan la tu... Kalo dulu, gua kuar duit kat bank lima puluh ringgit, skang gua kuar duit enam puluh ringgit (ini gua salahkan mesin ATM sebab paksa gua kuarkan duit dalam gandaan dua puluh ringgit...)

Merepek. Kalo dulu, gua suka merepek, tapi di zaman skang gua lebih suka diam dan memerhati. Dan dengan perasaan tanpa segan silu, gua PERHATIKAN JER BANGLA NIE........AIR KOSONG GUA MANE????!!!!

No comments:

Post a Comment