October 7, 2012

JURUGAMBAR @ PHOTOGRAPHER

Hehe...entri kali nie gua rase gua tuju-tuju kat diri gua sendiri (sambil tuding2 kepala gua dengan jari)..

Jika ada yg terperasan, gua jugak kadang-kadang bekerja sebagai juru tangkap gambar secara sambilan..jadi di sini, sambil duduk taip-taip laptop, gua citer gak la serba sedikit tentang pengalaman amik gambar..antara banyak2 majlis, ofcoz lah gua suke tangkap gambar wedding..kenape?

Sebab gua rase syok giler bile dapat tangkap moments sesuate benda yg terjadi di hadapan gua ketika tu..contoh, gua dapat tangkap para pengantin wat muke syok giler lepas di akad nikah ! haha ! dapat gak la tgk pengantin lelaki tu, kadang2 nervous kot...tak kurang ade yang mengigil2, berpeluh..pura-pura tenang pon ade.. yang pengantin pompuan, cam biase, control ayu, feeling2 princes gitu..Tak kurang gak bile buat outdoor, gua suke bile dapat jadikan sesuatu hasil kerja gua tu, perkara yang dapat menceritakan tentang sesuatu.. contoh, bergambar di tepi pokok, tepi laut, dalam sungai, depan rumah, depan pintu, dan macam-macam lagi lah..tapi, itu perkara baiknye...

Yang membuatkan gua rase stress, bile gua dah tangkap banyak2, lepas tu gua xtaw nak pilih yang mane satu..sume gua rase cantik, tak kurang gak ade yang xcantik..maklum la, gua gak seorang manusia yang xlepas dari buat kesilapan derr..Jadi masa editing adalah masa yang gua rase paling tension sekali sebab dari sekeping gambar, nk kena edit, melalui process post-processing, kemudian di susun dalam photo album..bayangkan kalo gua ade 1000 keping gambar...mati weh!

Tapi itu sume kadang-kala bagi gua adalah salah satu daripada process untuk gua majukan diri dan menambah ilmu pengetahuan yg amat ciput dalam diri gua nie..dan pesanan gua kat para-para jurugambar aka photographer yg baru beli kamera, bukan senang utk jadi seorang jurugambar, hati kena ikhlas, kena selalu ceria bile berdepan dengan customer, aksi tangkap kena poyo-poyo skit (ini gua tipu), dan yg paling penting kena mudah mesra dan jujur dengan kerja yg korang buat nie...

Tentang harga, ini gua tak berapa nak boleh komen sangat sebab kang tak pasal-pasal gua kena hentam..tapi gua percaya, setiap photographer ade nilai-nilai tertentu..dan ade jugak yg mengeluh, kenapa terlalu mahal, dan kenapa terlalu murah..bagi gua, better korang tengok portfolio seseorang jurugambar, kenali watak dia dan tawaran yg ditawarkan..sebab tak salah utk korang memilih for da best yg suit dengan majlis or events korang..best tak bermaksud da best, tapi yg paling korang rasa sesuai gitu..sebab setiap orang, citarasanya berbeza, mungkin ade yg suke di tangkap secara formal, candid style atau tak formal..jadi terpulang dan kenalilah jurugambar @ photographer anda..

Kali nie mak gua xde la pesan sangat, cume bapak gua jer la yg pesan:

Ayah gua: Dik, kerja biar ikhlas, dan jangan menipu.
Gua : Baik! (bapak gua jenis cool jer..) hehe...

No comments:

Post a Comment