June 5, 2018

Perkara yang kita lupa bila puasa

Manusia.

Gua ni bila berpuasa, selalunya ada beberapa benda yang gua memang ikhlas terlupa. Korang pun sama la, jangan kencing gua. Antara benda bangang yang gua selalu lupa buat bila masa mula-mula puasa camni:

Sahur

Kalau ada 20 bijik henpon, semua gua akan set timing yang sama berserta bunyi paling kuat sampaikan jiran sebelah rumah boleh dengar. Malangnya, telinga gua bila dah tidor, sistem dia cam OFF. Kalau bom meletup, mesti gua dah arwah. Kadang-kadang tu gua plan tido awal, tapi tu la. Manusia ni insan yang lemah. Lagi lewat malam lagi best movie diorang tunjuk kat TV tu. Gua layan punya layan, taw-taw je dah azan subuh. Air secawan pun lupa nak minum.

Kerja

Kau taw je la. Kerja ni kadang-kadang dia punya penangan bizi tu lain macam. Kadang-kadang kau bizi sampai lupa waktu. Sedar-sedar je, gua bangun terus keluar nak pergi LUNCH! Sampai kedai makan, gua pelik apehal kurang orang dalam kedai makan ni? Selalu nak ambil nasik, kerana beratur 50 meter. Eh babi, gua PUASA!. (Babi salah lagi)

Kadang-kadang ade jugak gua kerja sampai lupa waktu berbuka. Sedar-sedar dah gelap. Elok gua tengok jam, dah nak masuk Isyak bai. Jangan tanya la waktu ni gua sempat Tarawikh ke tak. Hehe.. Waktu ni kalau korang datang kedai makan, dia punya lapang, seronok gila. Tapi korang kena hadap la muka waiter yang tak puas hati sebab datang masa turn diorang tengah nak makan plak.

Air

Ini bukan kadang-kadang, tapi selalu jadi waktu gua mula-mula puasa. Tetiba rasa nak teguk air. Ada sekali tu, dah separuh gua teguk, baru sedar hari ni dah mula puasa. Tapi tu masa gua bebudak dulu la. Cam korang jugak, bila mak bapak takde, slow-slow korang bukak peti ais, nampak air sirap, laju terus minummmm! Tak pun, air paip jadi mangsa. Konon nak ambil wuduk, tapi lama pulak mulut kau melekat kat muncung paip tu.

Benda-benda yang kita lupa ni lah yang sebenarnya banyak mengingatkan gua tentang betapa seronoknya kehidupan. So takde la gua rasa gua ni perfect. Hari-hari ingat benda yang gua buat secara sistematik dan saksama.

Bila last kau puasa? Hah..jawab!!

No comments:

Post a Comment