June 4, 2018

Bazaar Ramadan dan Lailatul Qadar

Sesungguhnya di bulan Ramadan ni, gua cuba untuk sekurang-kurangnya memberi ilmiah kepada korang rakyat pembaca. Gua harap dari budak level Raver, Hipster sampailah ke warga kolar biru dan putih dapat sama-sama menikmati keenakkan ilmu blog gua walaupun sedikit.

Oh ya, semalam gua ke Bazaar Ramadan.

Seperti biasa gua standby 50 hinggit walaupun niat sebenar nak beli kuih muih dengan harga 5 hinggit. Dan di Bazaar ni lah, selalunya pahala puasa gua akan terhakis sedikit demi sedikit. Paling tidak, gua akan salahkan Babi bila gua jumpa perkara babi seperti:

1. roti john biasa sayur kurang dan cili sos tawar 7 hinggit,
2. air tebu tambah air 1 jug 7 hinggit,
3. karipap satu inti suku 50 sen,
4. air royal jagung tawar takde jagung plastik besar 5 hinggit,
6. awek bodoh pakai mini skirt atau pakai tudung tapi baju lengan pendek,
7. muka bapak-bapak tapi mata melilau bila tengok awek dahi licin atau objek timbul,
8. makcik-makcik bawang yang dah berjanji malam nanti nak tarawikh dan berbawang sama-sama dan,
9. lelaki tamak ikut nafsu membeli makanan macam dunia esok dah tak wujud.

Tengok, ber babi-babi, babi tu aku salahkan sebab lelaki bernafsu itu termasuk aku.

Cukup setakat itu dosa yang gua nampak ketika di Bazaar.

Gua dan korang adalah di antara muslimin dan muslimat yang tahu bahawasanya malam Lailatu qadar itu kita tak dapat nak tahu bila akan jadi. Tapi ada gak beberapa tanda-tanda awal seperti yang gua copy paste dari budak Google untuk tatapan rakyat:

1. Pada hari dimana malam Lailatul qadar akan datang, matahari bersinar tidak terlalu panas atau cahayanya redup sehingga cuaca pada hari itu sangat sejuk sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah S.A.W.
2. Malam tersebut biasanya akan terbawa ke dalam mimpi seseorang yang mengidamkan Lailatul qadar. Seseorang yang bermimpi biasanya akan merasakan malam itu yang berbeza dengan malam yang lain.
3. Tanda waktu malam yang lain adalah langit malam akan nampak bersih, dan tidak nampak awan walau sedikit, suasana malam sangat tenang dan sunyi, tidak dingin dan tidak juga panas. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bersabda “Malam Lailatul Qadar itu langit bersih, udara tidak dingin atau panas, langit tidak berawan, tidak ada hujan, bintang tidak nampak dan pada siang harinya matahari bersinar tidak begitu panas.”
4. Merasakan nikmat yang lebih saat beribadah dibandingkan dengan malam lainnya. Pada malam Lailatul qadar, para malaikat turun ke bumi dan mereka memberikan rahmat serta membuat umat Islam yang beribadah merasa lebih aman dan damai.
5. Bulan akan muncul di malam ini dan nampak separuh.
6. Pada malam ini, angin akan berhembus dengan lembut dan membawa kesejukan bagi umat manusia.
7. Tidak turun hujan pada malam Lailatul qadar meskipun sedang dalam musim hujan.
8. Malam nampak sangat terang meskipun bulan hanya nampak separuh kerana pada malam Lailatul qadar langit tidak tertutupi awan sedikitpun

Semoga bermanfaat. Yang bab Bazaar tu kau redho je la. Gua cerita sebab pernah merasa. Gua kan manusia, mana pernah sempurna. Kalau malas baca, kau tengok je la gambar gua rembat dari Google kat bawah ni.

Oh ya, hari ni kau puasa?

No comments:

Post a Comment