May 13, 2014

Hidup Universiti 3

Dari Jengka ke Kuantan, masa yang di ambil lebih kurang 2 jam. Tapi tak semena-mena dalam masa 1 jam 30 minit dah sampai. Mane taknye, kalo dah bawak van Nissan macam bawak Nissan Fairlady. Siap dapat package minyak mati tepi jalan lagi. Gua jugak yang nak kena pergi carik stesen minyak terdekat. Pakcik van nie pun satu hal, repair la meter minyak tu. Dah tak pasal-pasal gua kena jalan kaki carik stesen minyak kat kawasan yang gua sendiri tak familiar.

Seketika gua dan bebudak gua sampai di Kuantan, kitorang terus ke pantai. Berlari-lari ala bangang menuju ke laut macam dah lama tak jumpa air. Cuma air yang nie masin skit. Mandi laut serba serbi lepas tu lupa plak yang memasing takde bawak extra baju. Tapi takpe, PTPTN kan ade. Setakat nak shopping waktu tu, memang takde hal la. Tu yang sampai sekarang duk menanggung hutang PTPTN tu. Padan muke gua.

Lepas ke pantai, kitorang menuju plak ke Kuantan Megamall. Nak dijadikan cerita, hati masing-masing nak main roller coaster, tapi kena pergi Genting baru boleh main, jadi bebudak nie masuk la parking pusing-pusing yang menuju terus ke tingkat atas sekali. Dengan slumber laju, lebih kurang 100kmj, si kudo (salah satu nama kawan gua) bawak la van tu penuh yakin skali berpusing-pusing ala-ala roller coaster. Sekali sampai atas, semua muntah-muntah dalam van.

Oleh sebab kat Jengka takde wayang, (nie pun alasan), jadi gua dan rakan-rakan pergi la beli tiket wayang konon nak tengok wayang dulu sebelum balik. Citer tengah hot waktu nie, citer King Kong tu.

Tiket wayang yang ada pada waktu tu, pukul 11 malam. Gate universiti gua tutup pukul 10 malam. Tapi oleh sebab hati tengah remaja masa nie, jadi ape ade hal kalo setakat nak overnight 1 malam. Kumpul-kumpul duit lepas tu beli la tiket wayang tu. Tapi masa tu masih petang lagi, jadi kitorang pun habiskan la saki baki duit yang ada kat Megamall nie. Sekali sekala datang kan, so kena la shopping skit. Maklum la, duit PTPTN baru dapat waktu nie.

Masa untuk tengok wayang akhirnya tiba, dapat jer tempat duduk, secara tiba-tiba gua terus tertido sampai cerita habis.

"Wei, bangun la. Movie dah habis."

"Eh..kita bukan dalam hotel?" Jawab gua secara mamai.

"Otak kau hotel. Dah, jom balik."

"Erk..jauh lagi nak balik Jengka."

Dan jam pada waktu tu baru jer pukul 1 pagi. Gate pulak bukak pukul 6 pagi. Memang jawapannya, gua dan kawan-kawan tersadai tido kat R&R Kuantan. Bertilam kan kerusi simen, memasing berdengkur sampai la pukul 6 pagi. Kalo diikutkan hati, memang tak nak berhenti. Tapi masa mula-mula masuk highway tu, gua dan kawan-kawan terserempak dengan Tapir kat tengah jalan. Boleh pulak cik Tapir nie lepak kat lorong laju. Mula masing-masing kerisawan takut terserempak dengan benda-benda ghaib ke ape kan dan kitorang amik keputusan untuk lepak jer kat R&R sampai hari dah cerah skit.

Tiga, empat tahun lepas kejadian jumpa Tapir, gua ade terbaca kat suratkhabar Kosmo tentang Tapir kena langgar kat highway Kuantan. Memori gua terflash back tentang Tapir yang kitorang jumpa dulu tu. Kitorang mati-mati ingat Jin!