June 7, 2014

Imbas kembali

Gua tangguhkan dulu story hidup universiti tu. Nie sume gara-gara gua terimbas kembali zaman memori sekolah rendah dulu. Kejadian imbasan tu terjadi bila satu hari tu, sedang gua drive kete pergi keje tetibe terserempak dengan bapak gua yang sedang membonceng motor dengan adik gua. Laju bapak gua bawak, bisik gua dalam hati. Sekilas tu gak gua teringat bapak gua dulu-dulu yang rajin hantar gua pergi sekolah. Berbekalkan motor Honda cup, dari sekolah rendah sampai ke menengah bapak gua hantar gua ke sekolah. Cuma kadang-kadang tu gua naik bas awam. Tak pun jalan kaki jer. Takde lah jauh mana, setakat 15 kilometers tu gua ok je. Contoh motor Honda cup bapak gua yang gua boleh search kat Google.

Senyum hati gua bila teringat balik imbasan sejarah kehidupan gua dan bapak gua. Memang gua rapat dengan bapak gua. Ape-ape pun sume gua carik bapak gua. Kadang-kadang tu balik sekolah pun bapak gua yang amik. Bayangkan bila gua sekolah petang, bapak gua balik keje pukul 5 petang. Tapi terpaksa la buat overtime sebab nak tunggu gua balik sekolah pukul 6.30petang. Dan sikit pun gua tak nampak riak wajah susah atau penat di muka bapak gua. Dan sekarang akhirnya gua boleh nampak betapa sayangnya bapak gua kat anak-anak dia. Sampai ke hari nie, bapak gua yang umur lagi 1 tahun nak pencen, masih bawak motor dan hantar adik gua ke sekolah pula. Masih naik honda, cuma honda dia dah upgrade ke model baru. Honda Wave.

Ada la sekali tu, gua nak belikan skuter supaya tak payah dia penat-penat tukar gear guna kaki. Skuter kan mudah, break kat tangan, gear takde. Press aje pastu jalan la skuter tu. Tapi bapak gua reject. Katanye, dia lebih suka motor ada gear, best. Gua akur. Bab kereta pun sama. Gua suggest beli Auto tapi dia nak juga yang Manual. Biar lah. Asalkan dia bahagia, hati gua pun tenang.

Gua akui yang gua bukan dari keluarga berada. Jadi, berbekalkan gaji bapak gua yang keje kerani tu, membesar jugak la adik beradik gua. Mak gua tak keje tapi mak dan bapak gua boleh jaga gua adik beradik sampai ke hari nie. Abang gua pun sampai dah kawin. Mak gua dulu pernah cuba keje, tapi oleh sebab gua nie susah nak tinggal dengan orang lain or taska, jadi mak gua amik keputusan untuk jadi suri rumah sepenuh masa.

Jadi, bukan senang kan nak jadi mak bapak. Kalo susah hati atau tak cukup duit pun, tetap takkan tunjuk kat anak-anak. Sedang gua continue mengelamun, tetibe pintu cermin kete gua di ketuk kuat. Tak! Tak! Tak!. Gua jeling tak puas hati. Sekali pakcik Polis da.Gua turunkan cermin kete dalam keadaan gelabah. Nasib bukan kete Proton, laju je cermin gua turun.

"Encik, pakai tali pinggang, kalau tak saya saman."

"Maaf pakcik!"

Fuh! Sib bek tak kena saman!.

No comments:

Post a Comment